تقویت و درمان ناخن‌های شکننده

moisturize-nails

آیا از وجود شکستگی در ناخن‌های خود و شکنندگی آن‌ها رنج می‌برید؟ ممکن است شما به مشکلی به نام اونیکورکسی (Onychorrhexis) یا شکنندگی ناخن دچار شده باشید. در ادامه می‌توانید با دلایل، علائم، نحوه‌ی تشخیص و درمان و تقویت ناخنهای شکننده می پردازیم. بیماری آشنا شوید.

شکنندگی ناخن چیست؟

شکنندگی ناخن یکی از بیماری‌های ناخن است که موجب ناخن شکننده و در نهایت شکستن آن‌ها می‌شود. طبق گزارشات، در حدود 20 درصد از افراد به این مشکل دچار هستند. شکنندگی ناخن همچنین با نام‌های شکنندگی ناخن و سندرم ناخن‌های شکننده نیز شناخته می‌شود.

علائم شکنندگی ناخن

onychorrhexis-pictures-3

مشخصه‌ی بیماری اونیکورکسی، شکننده شدن ناخن‌ها است. این بیماری موجب می‌شود سطح ناخن پوسته‌پوسته شود و ناخن‌ها به راحتی بشکنند. ناخن‌ها در این حالت دارای خطوط طولی به شکل لبه‌های برآمده می‌شود و در واقع همین خطوط طولی هستند که شکنندگی ناخن نامیده می‌شوند . اونیکورکسی یا شکنندگی ناخن می‌تواند به بیماری دیگری به نام اونیکوسیسیس منجر شود که در آن انتهای ناخن‌ها می‌شکند و بریدگی‌های طولی در آن ایجاد می‌شود.

ناخن‌های ما از لایه‌های پروتئینی تشکیل شده اند. این لایه‌های پروتئینی موجب می‌شوند که ناخن‌ها ضخیم شوند و استحکام داشته باشند. در افراد مبتلا به شکنندگی ناخن، این لایه‌های پروتئینی از یکدیگر جدا می‌شوند و یا بافت آن‌ها از هم می‌پاشد و ریزش می‌کند که این موضوع باعث شکننده شدن ناخن‌ها می‌شود.

علل ابتلا به شکنندگی ناخن

شکنندگی ناخن عمدتا در افرادی ایجاد می‌شوند که به یکی از مشکلات زیر دچار هستند:

کم کاری غده تیروئید

این بیماری یکی از اختلالات غده‌ی تیروئید است که موجب کمبود تولید هورمون تیروئید می‌شود. کاهش میزان تولید هورمون تیروئید به علت کاهش فعالیت غدد تیروئیدی می‌باشد. این بیماری یکی از عمده‌ترین علل شکنندگی ناخن است.

بولومیا

در این بیماری که اغلب خانم‌های جوان به آن دچار می‌شوند، فرد بعد پرخوری و افراط در غذا خوردن احساس گناه می‌کند که نتوانسته رژیم غذایی خود را حفظ کند و ازین بابت نگران می‌شود که نتواند وزن خود را کنترل کند و در نتیجه دست به رفتار‌های جبرانی مانند تحریک برای استفراغ، ورزش‌های سخت، مصرف هورمون‌های تیروئیدی و غیره می‌زند که این کار موجب بروز عوارض بسیاری در این بیماران می‌شود.

بی اشتهایی عصبی

این مورد نیز یکی دیگر از بیماری‌های عصبی می‌باشد که در آن فرد نسبت به وزن بدن خود وسواس دارد و با وجودی که بسیار لاغر است، این توهم را دارد که بدن او چربی زیادی دارد.

آنمی‌ (کم خونی)

این بیماری بر اثر کمبود تعداد گلبول‌های قرمز در خون ایجاد می‌شود.

استفاده بیش از حد از لاک پاک کن

افرادی که در استفاده از مواد لاک‌پاک‌کن افراط می‌کنند، به شدت مستعد ابتلا به اونیکورکسی و شکننده شدن ناخن‌ها هستند.

قرار گرفتن دست در محلول آب و صابون

افرادی که برای ساعت‌های طولانی با محلول آب و صابون کار می‌کنند و ناخن آن‌ها با آب و صابون در تماس است، مستعد شکننده شدن ناخن‌ها و ابتلا به اونیکورکسی هستند.

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری مزمن پوستی است که مشخصه‌ی آن ضایعات پوستی قرمز رنگ روی سطح پوست است. این زوائد پوستی اغلب به صورت پوسته‌پوسته هستند. بیماری پسوریازیس می‌تواند به ناخن‌ها نیز منتقل شود و موجب شکنندگی ناخن‌ها شود.

قرار گیری در معرض سرما

قرارگیری دست در معرض سرما برای بازه‌های زمانی طولانی که می‌تواند به علت شست‌وشوی مکرر دست یا زندگی در آب و هوای سرد باشد نیز می‌تواند یکی از علل شکننده شدن ناخن‌ها باشد.

آسیب دیدن ناخن

آسیب دیدن ناخن (مانند وارد شدن ضربه یا قرار گرفتن ناخن تحت فشار زیاد) می‌تواند باعث شکننده شدن ناخن‌ها شود. وارد شدن آسیب‌های مکرر به ناخن، اغلب موجب بروز شکنندگی ناخن می‌شود.

سوء تغذیه

سوءتغذیه و نداشتن رژیم غذایی مناسب، هم بر سلامت عمومی‌ شخص و هم بر رشد ناخن‌ها تاثیر منفی دارد و موجب شکننده شدن ناخن‌ها می‌شود.

تشخیص شکنندگی ناخن

تشخیص شکنندگی ناخن‌ها یا اونیکورکسی، کار پیچیده‌ای نیست. این بیماری با مشاهده‌ی علائم ظاهری آن قابل تشخیص است. پزشک  بعد از تشخیص این مشکل، همچنین در مورد سوابق پزشکی و سبک زندگی بیمار سوالاتی می‌پرسد. در صورتی که پزشک در مورد ابتلا به اختلالاتی مانند کم‌کاری تیروئید مشکوک باشد، برای بررسی این موضوع، انجام آزمایش خون و اندازه‌گیری سطح هورمون‌های تیروئیدی را تجویز می‌کند.

تشخیص‌های افتراقی شکنندگی ناخن

تشخیص افتراقی شکنندگی ناخن مربوط به تمایز قائل شدن بین این بیماری و برخی بیماری‌های ناخن مشابه می‌شود، از جمله:  سندرم پتلای ناخن (Nail Patella Syndrome)، بیماری Onychogryposis یا ضخیم شدن ناخن‌ها، پسوریازیس ناخن، اونیکاتروفی (تحلیل رفتن بافت ناخن) و هماتوم  یا تجمع خون در زیر ناخن.

روش‌های درمان شکنندگی ناخن

pink-gelcoat-ba1111

در صورتی که شما یا یکی از اعضای خانواده از مشکل اونیکورکسی و شکنندگی ناخن ها رنج می‌برید، در ابتدا سعی کنید تا چند روز از روش های درمان خانگی استفاده کنید. در صورتی که وضعیت ناخن های شما بهبودی نیافت و یا بدتر شد، لازم است برای درمان و تقویت ناخن های شکننده خود حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید، چرا که ممکن است شکنندگی ناخن‌ها از علائم یک بیماری یا مشکل جدی باشد. رسیدگی و مراقبت پزشکی زودهنگام موجب تشخیص صحیح و به موقع بیماری و در نتیجه درمان موفقیت‌آمیز و ریکاوری سریع‌تر آن می شود.

روش درمان اونیکورکسی و ناخن‌های شکننده به علت زمینه‌ای آن بستگی دارد. لازم است پزشک در ابتدا علت اصلی شکننده شدن ناخن‌ها را تشخیص دهد و سپس برای درمان و تقویت ناخنهای شکننده شما اقدام کند. بنابراین شیوه‌های درمان شکنندگی ناخن، با توجه به علت بروز این مشکل می‌تواند بسیار متفاوت باشد. با درمان علت اصلی و زمینه‌ای بروز شکنندگی ناخن و اونیکورکسی، ظرف مدت زمان کوتاهی شکنندگی ناخن‌ها نیز خود‌به‌خود برطرف می‌شود.  تنها ماده‌ی مکملی که تاثیر آن بر افزایش استحکام و ضخامت ناخن اثبات شده است، بیوتین می‌باشد.

روش‌های خانگی تقویت ناخن های شکننده، شامل استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده و لوسیون‌های حاوی روغن‌های گیاهی می‌شود که به درمان شکنندگی ناخن بسیار کمک می‌کنند. استفاده منظم از مرطوب‌کننده موجب می‌شود که مشکل شکنندگی ناخن‌ها مجددا بروز نکند. دو نوع مرطوب‌کننده مختلف در بازار موجود می‌باشد. شما می‌توانید به انتخاب خود هر یک از این موارد را به صورت غیرتجویزی، تهیه کنید.

مرطوب‌کننده‌های کازمتیک (زیبایی)

این کرم‌ها سریعا خشکی پوست و ناخن را برطرف می‌کنند. اما اثر مرطوب کنندگی آن‌ها تنها تا زمانی ادامه دارد که کرم همچنان روی پوست و ناخن هست. مرطوب‌کننده‌های کازمتیک (زیبایی  برای افرادی که ناخن‌های شکننده دارند (اما علائم اونیکورکسی مثل شیار‌های طولی روی ناخن را ندارند) مفید است.

مرطوب کننده‌های درمانی (دارویی)

این کرم‌ها حاوی فرآورده‌های نفتی یا مواد معدنی روغنی هستند که با جلوگیری از تبخیر آب از سطح پوست و ناخن، موجب مرطوب نگه داشتن آن می‌شوند.

تصور می‌شود که اضافه کردن میزان مصرف ویتامین و مواد معدنی در رژیم غذایی نیز تاثیر مثبتی در درمان و تقویت ناخن های شکننده دارد، البته این موضوع به طور رسمی‌ به اثبات نرسیده است. اما منطقا به نظر می‌آید که ایجاد تغییر در رژیم غذایی و مصرف بیشتر ویتامین و مواد معدنی می‌تواند روش موثری باشد، چرا که این کار موجب بهبود سلامتی بدن و استحکام ناخن‌ها می‌شود.

پیشگیری از شکنندگی ناخن

برای پیشگیری از اونیکورکسی و شکننده شدن ناخن‌ها لازم است تغییراتی در سبک زندگی خود بدهید:

از دستکش محافظ استفاده کنید

پوشیدن دستکش محافظ در هنگام کار کردن با آب و مواد شوینده از ضعیف شدن ناخن ها جلوگیری می‌کند.

ازقرار دادن ناخن‌ها در آب به مدت طولانی خودداری کنید

قرار گرفتن ناخن ها در آب، برای مدت طولانی بسیار برای ناخن ها مضر است. از قرار دادن دست خود در آب در هنگام کار کردن یا شنا کردن به مدت طولانی خودداری کنید.

از قرار دادن ناخن در معرض مواد شیمیایی خودداری کنید

قرار گرفتن ناخن در معرض مواد شیمیایی قوی (که در بسیاری از محلول های لاک پاک کن نیز موجود است) موجب تحریک پوست و ناخن و آسیب دیدن آن می شود. با استفاده از لاک‌پاک‌کن های ملایم می توانید از بروز این مشکل پیشگیری کنید.

بازیابی استحکام ناخن

خوشبختانه، راه‌های بسیار ساده ای برای محافظت از ناخن در برابر عوامل مخرب وجود دارد. شما می‌توانید برای محافظت از ناخن‌های خود و حفظ استحکام آن به توصیه‌های ساده ای که در ادامه آورده شده عمل کنید تا شرایط را برای استحکام ناخن‌ها و رشد سالم و طبیعی آن‌ها فراهم کنید:

• برای شستن دست‌های خود از مواد شوینده یا ضدعفونی‌کننده‌ی حاوی الکل استفاده نکنید. این محصولات پوست و ناخن شما را بسیار خشک می‌کنند. در عوض دستان خود را با صابون‌های حاوی مرطوب‌کننده بشویید.
  • ناخن‌های خود را کوتاه نگه دارید. بدین ترتیب سطحی از ناخن که می‌تواند آب و مواد شیمیایی را به خود جذب کند، کمتر خواهد بود.
  • برای جلوگیری از خشکی پوست و ناخن خود از روغن‌ها یا کرم ‌های کوتیکول استفاده کنید. کوتیکول از نفوذ آب در ناخن (که موجب فراهم شدن شرایط مساعد برای رشد باکتری‌ها می‌شود) جلوگیری می‌کند. بنابراین به طور مداوم از کوتیکول استفاده کنید تا از بروز عفونت ناخن جلوگیری کنید و در عین حال ناخن خود را مرطوب نگه دارید.
  • برای مدتی به ناخن خود استراحت دهید و لاک ناخن نزنید. در صورتی که به تمامی ‌توصیه‌های گفته شده عمل کردید ولی همچنان ناخن‌های شما شکننده هستند، برای مدتی به ناخن خود لاک نزنید و به آن‌ها استراحت بدهید تا فرصت پیدا کنند و به شکل قبلی خود بازگردند.

عوارض جانبی

کرم‌ها و روغن‌های مرطوب‌کننده‌ی ناخن اغلب هیچ عوارض جانبی نداند، مگر این که شخصی نسبت به مواد آن‌ها حساسیت داشته باشد. افرادی که به کرم‌های مرطوب کننده حساسیت دارند می‌توانند از کرم‌های مخصوص ضدحساسیت و بدون‌بو استفاده کنند.

عوارض بلندمدت شکنندگی ناخن

هر چند شکنندگی ناخن می‌تواند به طور موقتی موجب تغییر شکل و فرم ظاهری ناخن‌ها شود، اما هیچ عوارض جانبی بلند‌مدتی ندارد. به غیر از این مورد ( تغییر شکل ناخن‌ها) این بیماری هیچ خطر قابل توجهی برای بیمار ندارد.

آیا شکنندگی ناخن مسری است؟

اونیکورکسی یک بیماری مسری نیست. هیچ خطری از سوی افراد مبتلا به اونیکورکسی دیگران را تهدید نمی‌کند و این مشکل به دیگران منتقل نمی‌شود.