درمان قارچ ناخن پا با لیزر

30

عفونت قارچی ناخن پا یک مشکل دردناک و البته خجالت‌آور برای افراد است. مطالعاتی که هم اکنون در زمینه درمان قارچ ناخن پا با لیزر انجام می‌شوند بسیار امیدوارکننده هستند و تا به امروز هیچ عوارض جانبی برای این روش درمانی گزارش نشده است.

درمان قارچ پا در این کلینیک به کمک پیشرفته‌ترین تجهیزات، بدون درد و در کمترین زمان انجام می‌شود. بیمارن ما با توجه به دانش و تخصص بالای تکنسین‌های لیزردرمانی در این کلینیک، در حین درمان احساس راحتی کامل می‌کنند.

علاوه بر لیزر قارچ ناخن پا، این کلینیک ارائه‌دهنده‌ی آخرین روش‌های جوانسازی و زیبایی پوست با استفاده از به‌روزترین دستگاه‌های مجهز به تکنولوژی لیزر، می‌باشد.

وجه تمایز تکنسین‌های این کلینیک در استفاده‌ی به‌جا و درست اشعه لیزر برای بافت‌های پوستی مختلف می‌باشد و بنابراین ایمنی شما اولین اولویت ما است .

علت‌ها و دلایل قارچ ناخن

اغلب عفونت‌های ناخن توسط درماتوفیت‌ها ایجاد می‌شوند. درماتوفیت‌ها دسته‌ای از قارچ‌ها هستند که شامل مخمر‌ها و قارچ کپک می‌شوند. قارچ‌های Trichophyton rubrum و Trichphyton mentagrophyte و Candida albicans شایع‌ترین نوع قارچ‌هایی هستند که باعث بروز عفونت ناخن در انسان می‌شوند. این قارچ می‌تواند در لایه‌ای از پوسته‌های مرده که در اطراف ناخن وجود دارد، در فضای زیر ناخن و در حتی در بافت خود ناخن  زندگی کند.

علائم و نشانه‌های قارچ ناخن

در صورتی که یکی یا تعدادی از علائم زیر را داشته باشید ممکن است به قارچ ناخن مبتلا باشید:

• وجود خطوط روی ناخن و رگه‌های زردرنگ در زیر ناخن (بستر ناخن) و در کناره‌های ناخن.
  • وجود کثیفی‌هایی در زیر ناخن که از پوسته‌های مرده و تکه‌های ناخن تشکیل شده است.
  • ضخیم شدن ناخن
  • تغییر رنگ وضخیم شدن ناخن و جدا شدن آن از بستر ناخن (پوست زیر ناخن)
  • شکننده شدن و ترک خوردن ناخن
  • وجود رگه‌ها یا نقطه‌های سفیدرنگ روی ناخن
  • نرم و گچی شدن سطح ناخن (در صورت شدید شدن عفونت قارچی)
  • آسیب دیدن و شکننده شدن سطح ناخن و تغییر رنگ آن به قهوه‌ای یا خاکستری (بدون جدا شدن از پوست زیر ناخن)

عفونت قارچی ناخن می‌تواند باعث بدفرم شدن همیشگی ناخن شود که در این صورت، این مسئله در هنگام پوشیدن کفش، راه رفتن، ورزش کردن و انجام فعالیت‌های مختلف برای شخص مشکل‌ساز خواهد بود .

روش‌های درمان عفونت قارچی ناخن

bestto123entnyc2

عفونت ناخن یکی از مشکلات پیچیده است چرا که ممکن است بر اثر عوامل مختلفی ایجاد شود، مانند: داشتن سابقه خانوادگی و مستعد عفونت قارچی بودن، بالا رفتن سن، عدم رعایت بهداشت، آسیب به ناخن، عوامل محیطی (گرما و زطوبت)، تماس با ناخن آلوده (در مکان‌هایی مانند باشگاه‌های ورزشی یا حمام عمومی) و پوشیدن کفش تنگ.

درمان عفونت ناخن نیز مشکل است چرا که عفونت در زیر ناخن یا در بافت خود ناخن وجود دارد و به همین خاطر دسترسی به ناحیه‌ی عفونی و از بین بردن عفونت بسیار سخت است. علاه بر این، حتی در صورت موفقیت‌آمیز بودن درمان، در بسیاری از بیماران، عفونت قارچی مجددا عود می‌کند. لازم است برای انتخاب روش صحیح درمان عفونت قارچی ناخن، از پزشک خود در مورد تمامی‌ روش‌های موجود برای درمان این مشکل صحبت کنید.

روش‌های درمان عفونت قارچی ناخن:

• داروهای خوراکی (مانند قرص که باید بلعیده شود)
  • داروهای موضعی (مانند پماد که باید روی سطح پوست و ناخن مالیده شود)
  • درمان لیزری

لیزر درمانی چگونه عمل می‌کند؟

در این روش از دستگاه لیزر Nd:YAG استفاده می‌شود که امواج لیزری با فرکانس 1064 نانومتر را به ناخن پا و پوست اطراف آن می‌فرستد و انرژی این امواج تنها توسط رنگدانه‌ی موجود در ارگانیسم‌های قارچی جذب می‌شوند. با جذب انرژی لیزر، رنگدانه‌های موجود در ارگانیسم‌های قارچی بسیار داغ می‌شوند و این گرما موجب صدمه دیدن یا از‌بین‌رفتن کامل قارچ می‌شود. در صورتی که تمامی ‌ارگانیسم‌های قارچی با لیزر از بین بروند، ناخن پای شما به طور طبیعی و سالم رشد خواهد کرد.

مزایای روش لیزردرمانی

می‌توان با استفاده از روش پیشرفته و منحصر به فرد لیزر، تنها ظرف 30 دقیقه، تمامی ‌عوامل قارچی که موجب عفونت ناخن شده‌اند را از بین برد. مطالعات بالینی نشان داده‌اند که  این روش درمانی کاملا ایمن و بدون درد و ناراحتی است و در 85 درصد موارد موفقیت‌آمیز است. این درحالی است که روش‌های درمان با قرص یا پماد‌های ضد قارچ، بعد از چندین ماه تنها در 8 دصد موارد موفقیت‌آمیز است. خطرات و عوارض جانبی احتمالی این داروها بسیار جدی است و شامل آسیب‌های کبد و کلیه می‌شود و در حین گذراندن دوره درمانی، بیمار باید مرتبا تحت نظر پزشک باشد و هیچ تضمینی برای موفق بودن درمان نیز وجود ندارد.

از دیگر مزایای لیزر درمانی

• نتایج قابل مشاهده
  • درمان سریع
  • بدون درد و ناراحتی
  • بدون نیاز به دوره بهبودی
  • بدون عوارض جانبی
  • قابل استفاده برای تمامی‌انواع پوست‌های مختف

استفاده از لیزردرمانی برای تمامی‌ناخن‌های شما معمولا 30 دقیقه طول می‌کشد. اکثر بیماران، طی درمان با لیزر فقط کمی‌احساس گرما می‌کنند و در صورتی که این احساس گرما آن‌ها را اذیت می‌کند، می‌توان با تغییر تنظیمات لیزر، گرما را کمتر کرد یا کاملا از بین برد.

سوالات رایج

آیا درمان قارچ ناخن پا با لیزر دردناک است؟

انرژی امواج متمرکز شده‌ی لیزر هیچ تاثیری بر بافت‌های سالم ندارند و تنها جذب نواحی عفونی ناخن می‌شوند. افرادی که تحت درمان قارچ ناخن پا با لیزر قرار می‌گیرند، هیچ درد و ناراحتی را نه در زمان لیزردرمانی، و نه بعد از آن احساس می‌کنند.

درمان قارچ ناخن پا با لیزر چقدر طول می‌کشد؟

هر چند برنامه‌ی درمانی هر بیمار با بیمار دیگر فرق می‌کند و پزشک با توجه به شرایط بیمار، برنامه‌ی درمانی او را تعیین می‌کند، اما اغلب پزشکان بیان می‌کنند که درمان قارچ ناخن شست پا با لیزر در حدود 10 دقیقه زمان می‌برد. در صورتی بیش از یک ناخن شما به عفونت قارچی دچار شده باشد، جلسه‌ی لیزر درمانی بیشتر طول خواهد کشید. عموما برای درمان قارچ ناخن پا با لیزر، به یک جلسه‌ی درمانی نیاز است.

آیا درمان قارچ ناخن پا با لیزر، واقعا موثر است؟

مطالعات بالینی، تاکنون نشان داده‌اند که 80 درصد از افرادی که با استفاده از روش لیزر درمان شده‌اند بهبودی چشمگیری داشته‌اند. در اغلب موارد عامل عفونت قارچی به طور کامل از بین رفته است. دستگاه‌های لیزری که در جاهای مختلف بدین منظور استفاده می‌شوند متفاوت هستند. شما می‌توانید از پزشک خود در مورد میزان اثر بخشی و مطالعات انجام شده روی نوع دستگاه لیزری که استفاده می‌کند، از او سوال کنید.

چه مدت بعد از جلسه‌ی لیزر درمانی شاهد بهبودی قارچ ناخن پای خود خواهم بود؟

به طور میانگین، بافت ناخن پا با رشد طبیعی، بعد از 6 الی 9 ماه به طور کامل با بافت جدید جایگزین می‌شود. رشد ناخن سالم بعد از درمان با لیزر، حدودا بعد از سه ماه قابل مشاهده است. البته برای تکمیل درمان لازم است از کرم ضدقارچ استفاده شود و این کار موجب افزایش 100 درصدی سرعت رشد ناخن سالم خواهد شد.

آیا درمان قارچ ناخن پا با لیزر ایمن است؟

تاکنون هیچ عوارضی از درمان قارچ ناخن پا با لیزر گزارش نشده است. طی مطالعاتی که بر روی انواع مختلفی از دستگاه‌ها لیزر انجام شده است، این روش درمانی موجب بروز هیچ واکنش شدید یا آسیب‌دیدگی در بیمار نمی‌شود. اما همانطور که می‌دانید، استفاده از داروهای خوراکی ضدقارچ می‌تواند بر روی ارگان‌های حیاتی بدن (اغلب کلیه و کبد) تاثیر منفی داشته باشد. درمان با لیزر با این خطرات همراه نیست.

آیا لازم است همزمان با لیزر کردن ناخن، دارویی مصرف کنم؟

خیر؛ نیازی به استفاده از دارو یا پماد نیست. البته در مواردی ممکن است پزشک، با توجه به وضعیت شما و تشخیصی که داده است، استفاده همزمان از دارو یا پماد ضدقارچ را تجویز کند. مجددا یادآوری می‌کنیم که تنها پزشک شماست که می‌تواند بعد از تشخیص مشکل شما و ارزیابی وضعیت شما، برنامه درمانی مناسبی را برای از بین بردن قارچ ناخن پا تجویز کند.

آیا بعد از جلسه‌ی لیزردرمانی می‌توانم راه بروم؟

شما می‌توانید با خیال آسوده، دقیقا همانطور که به کلینیک آمده‌اید، از کلینیک بروید و شاید در این حال لبخندی هم بر روی لب داشته باشید. لیزر ناخن هیچ دردی ندارد و هیچ آسیبی نیز به بدن شما نمی‌رساند. اشعه‌ی لیزر، تنها قارچ‌های زنده‌ی داخل ناخن را هدف قرار می‌دهد. در حین درمان با لیزر، تکنسین از شما می‌خواهد که در صورت داشتن هرگونه احساس درد یا ناراحتی، به او اطلاع دهید و او تنظیمات دستگاه لیزر را تغییر خواهد داد. توجه داشته باشید که پزشک متخصص برای هر یک از بیماران خود، با توجه به وضعیت بیمار و تشخیصی که داده و همچنین با توجه به امکانات در دسترس، یک برنامه درمانی خاص را تعیین می‌کند.

هزینه‌ی درمان قارچ ناخن پا با لیزر چقدر است؟

هزینه‌ی درمان قارچ ناخن پا با لیزر برای هر یک از بیماران متفاوت است و به عواملی مانند شدت عفونت ناخن، ضخامت ناخن و محل بروز عفونت عفونت قارچی بستگی دارد.